Köpvillkor


Besök och användande av Mellanfjärdens Deli webbsida omfattas av följande köp- och användarvillkor.

För att lägga en order på Mellanfjärdens Deli måste du vara minst 18 år gammal och bosatt inom Sverige.

Genom att beställa accepterar du dessa villkor.  Vi ber dig att läsa igenom användarvillkoren noggrant innan du använder online butiken. När du använder denna online butiken eller beställer något via online butiken, godkänner du användarvillkoren. Om du inte godkänner användarvillkoren, bör du inte använda denna online butik.

Mellanfjärdens Deli förbehåller sig rätten att ändra villkoren om skäl för detta föreligger. Om villkoren är ändrade efter din order är det villkoren som är publicerade vid tillfället för din orderläggning som gäller genom hela köp- och returprocessen.

Om du har några frågor om Mellanfjärdens Deli, eller om dessa köpvillkor, vänligen [email protected] för info

Kunden måste också tillhandahålla en leveransadress, kontaktuppgifter (så som telefonnummer, mobil eller fast telefon, och en e-postadress).

Varor som är lagda i shoppingbagen är inte reserverade förrän orderna är lagd och bekräftad. 

1. Avtal och bekräftelse av order

Vid beställning på Mellanfjärdens Deli  ingår ett avtal när Mellanfjärdens Deli  bekräftat ordern. Orderbekräftelsen visas på din skärm när betalningen är genomförd. En kopia på denna skickas också till den e-postadress du har angivit för att lägga din order. 

2. Prissättning och valuta

Alla priser på Mellanfjärdens Deli visas i SEK och är inklusive svensk moms. Priserna kan ändras och erbjudanden kan dras in när som helst.

Priserna som visas när kunden lägger sin order gäller under hela orderprocessen.

3. Leverans

Normalt levererar Mellanfjärdens Deli dina varor inom 2-4 arbetsdagar från det att din order har blivit bekräftad. Under högsäsong eller vid särskilda kollektioner kan leveranstiden vara något längre.

Tiden räknas från det att Mellanfjärdens Deli bekräftat beställningen i Orderbekräftelsen. Mellanfjärdens Deli tar emot och levererar alla beställningar i den ordning de kommer in till Mellanfjärdens Deli.

När din order skickas från vårt lager skickar vi dig en bekräftelse på att din order lämnat Mellanfjärdens Deli. Vid en eventuell försening har kunden rätt att häva köpet.

Du kan även välja att hämta upp din beställning på Mellanfjärdens Deli. Din beställning måste hämtas ut inom 21 dagar från det att aviseringen skickats. Om din beställning hämtas ut av en annan person än mottagaren ska bådas legitimation visas upp.

Om du inte vill ha de varor du beställt, men inte hunnit avbeställa dem, rekommenderar vi dig att lösa ut paketet och därefter returnera det. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som outlöst och debiteras därefter.


Byte och Retur

1.  Returpolicy

Ångerrätt

Enligt distans och hemförsäljningslagen har du som kund en ångerrätt på 14 dagar. Ångerrätten räknas från det datum du mottog varorna. Återbetalning sker så fort som möjlig, dock senast 14 dagar från det att vi mottagit ditt meddelande om ånger. Vi använder samma betalsätt som du använt vid betalningen av köpet. Vid retur av enskilda varor återbetalas inte fakturaavgiften, vilket den gör vid en komplett retur.

Vid eventuell försening har du som kund rätt att häva köpet. Återbetalning av betalda paket sker då inom 14 dagar från det att kunden hävt sitt köp. Under högsäsong (t.ex. jultid) kan leveranstiden bli något längre.

Meddela ditt beslut att nyttja ångerrätten skriftligen innan ångerperiodens slut till:

Mellanfjärdens Deli 

Hamnvägen 20

82996 Jättendal

Eller till:

[email protected]

Ange namn, adress, ordernummer, kundnummer och personnummer.

Vi har rätt att avvakta med återbetalningen till dess att vi mottagit varorna eller då du har tillhandahållit bevis på att du skickat tillbaka varorna, vilket som inträffar först. Du måste skicka tillbaka varorna eller överlämna dem till oss utan oskäligt dröjsmål och under alla omständigheter inom 30 dagar. Använd den förfrankerade adressetiketten som skickas med ordern.

På beloppet som återbetalas har Mellanfjärdens Deli rätt att dra av summan motsvarande värdeminskning, om värdeminskningen beror på att du som kund hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa varans egenskap och funktion.

Bytesrätt/Öppet Köp/Retur

Vi erbjuder 60 dagars bytesrätt/ öppet köp för oanvända varor köpta till ordinarie pris, från den dag kunden mottar ordern. För reavaror gäller 14 dagars bytesrätt/ öppet köp. Den vara som returneras ska vara oanvänd, i oskadat skick och ha alla etiketter kvar. Om varan kommer i någon slags förpackning ska även denna följa med i returen.

Återbetalning av varan som returnerats sker inom 14 dagar från de att vi mottagit varan. Byte av vara kan endast ske i butiken i Mellanfjärden. 

2. Returalternativ

Retur i butik

För att returnera, reklamera eller byta en vara rekommenderar vi att du besöker vår butik i Mellanfjärden. Då hanteras returen och eventuellt byta direkt och du slipper returfraktavgiften på 49 SEK som tillkommer om du gör returen via post. Vid en retur i butik regleras återbetalningen direkt.

Vid en retur måste du som kund visa upp följesedeln/kvitto som följt med varan vid orderbeställningen. Om varan är betald på faktura behövs även giltig legitimation. Om du skickar en annan person i ditt ställe för att returnera en vara måste personen visa upp både sin egen och din legitimation.

Återbetalning sker primärt till det betalsätt du använt vid orderläggningen. Om betalsättet var kortbetalning måste återbetalningen ske till samma kort.

Retur via post

Du kan även returnera varan via post. Mellanfjärdens Deli tar då ut en returfraktavgift på 49 SEK som regleras i efterhand.

Med din orderleverans följer en retursedel med enkla instruktioner för hur man genomför en retur. Med leveransen får du även en förbetald returadressetikett som ska användas tillsammans med returen. Om varan kommer i någon slags förpackning ska den ligga i samma förpackning när den returneras.

Mellanfjärdens Deli ersätter inte returfraktkostnader som uppkommit på annat sätt. Därmed står kunden för transportrisken.

Om du har betalt för varan med bank- eller kreditkort återbetalas du för returen till samma betalsätt. Återbetalningen av den returnerade varan sker inom 14 dagar från det att vi mottagit varan.

Eventuella avgifter på ordern är densamma oavsett hur många varor kunden köpt. Vid en delretur återbetalas ej betalnings- och leveransavgifter. Vid retur av en hel order återbetalas samtliga avgifter som tillkommit vid samband med orderläggningen.

Eventuell rabatt använd med returnerad vara är förbrukad och flyttas inte över till andra varor.

När du returnerar varor, inkluderade i ett erbjudande, så försvinner den rabatten om du inte uppfyller villkoren med de kvarvarande varorna. Rabatten räknas på de återstående varorna som du behåller efter returen.

3. Retur av order helt eller delvis betald med presentkort

Har du betalt hela eller en del av ordern med ett eller flera presentkort och du väljer att returnera en eller flera varor, sker återbetalning på motsvarande belopp på ett presentkort. Kontanter betalas endast ut för den del av ordern som är betald med kontanter.

4.  Reklamation

Mellanfjärdens Deli garanterar att varje försändelse undersöks innan den levereras ut till kund. Skulle varan trots detta ändå vara trasig eller felaktig när den anländer får du som kund reklamera varan. Reklamationsrätten är 3 år. Skälig tid att ange fel på varan är senast 2 månader efter att felet upptäckts.

Bästa sättet att reklamera en vara är att vända sig direkt till oss. Reklamation kan även göras genom att den felaktiga varan skickas till Mellanfjärdens Deli via post. På retursedeln som följer med leveransen fyller du i uppgifter enligt instruktionerna. Uppstår extra kostnader i samband med reklamationen kan dessa återbetalas mot kvitto. Återbetalning av reklamerad vara sker inom 14 dagar.

Vid tvist hänvisas alltid till Allmänna reklamationsnämnden. Mellanfjärdens Deli följer alltid nämndens rekommendationer.

Om du saknar en vara i din leverans, vänligen kolla mellan olika varor och öppna alla plastpåsar i paketet. Ibland packar vi flera varor i samma påse och en vara kan ha hamnat mellan andra varor. Om du inte hittar den saknade varan, kontakta kundservice på telefon 073-8255753 på vardagar 9:00-16:00.

5. Återbetalning

Återbetalning sker inom 14 dagar till samma betalsätt som du betalt din order med. 


Ändringar i våra köpvillkor

Om vi beslutar oss för att ändra eller uppdatera våra villkor uppdaterar vi datumet nedan.

Senast uppdaterad 2024-01-30